Inte krig, utan fred: Mer information om uppgifterna för lärare

Hur kan du prata om krig och kriser? – Tilläggsinformation för lärare

Oroligheterna ute i världen ökar, och i och med kriget i Ukraina har kriget också kommit närmare Finland än på länge. Att prata med barn och unga om kriser och krig är ett känsligt ämne. I diskussionerna är det viktigt att betona att kriser och konflikter också kan lösas respektfullt och genom en dialog: ett klokt sätt att lösa konflikter åstadkommer en förändring till det bättre, i stället för att skapa mer spänningar. Att undvika att prata om kriser kan göra ämnet ännu mer skrämmande. För barnen är den egna läraren ofta den bekanta och trygga vuxna som de vågar diskutera även svåra ämnen med. Syftet med detta material är att ge idéer och vägledning om hur du kan ta upp kriser och krig med eleverna samt hur du som fostrare kan förbereda dig för att diskutera svåra ämnen i din grupp. 


Årskurserna 1–6, årskurserna 7–9 och andra stadiet

Individuell uppgift: Vilka känslor väcker nyheter om krig hos dig?

Denna uppgift finns åldersanpassad för både yngre elever och äldre studerande. Att känna igen känslor är ingen lätt uppgift, men därför är det viktigt att öva på att känna igen känslor och prata om dem. Även om uppgiften är en individuell uppgift, ska du bedöma om din klass är redo att dela tankar om sina känslor på något sätt. Om inte med hela gruppen, så till exempel i par eller i små grupper. På listan finns både negativa och positiva känslor. På raden längst ner kan eleverna skriva fler känslor.

Det finns känslolistor som du kan ta hjälp av:

Individuell uppgift: Fredsbilder

Diskutera först olika perspektiv på fred. Fundera på mycket konkreta exempel på fredsperspektiven i uppgiften. Bestäm vilken teknik och vilka material eleverna ska använda i sina bilder. Konst är ett bra sätt att påverka, sprida glädje och gott humör eller ge anledning till eftertanke även hos andra. Kanske kommer er utställning i klassrummet eller skolkorridoren att ge även dem som går förbi glädje och frid.

Individuell uppgift: Saker som ger hopp

Denna uppgift kan anpassas till elever i alla åldrar. Om eleverna inte har lärt sig att läsa ännu kan ni rita saker som ger hopp och glädje. Om ni vill kan ni också göra ett gemensamt recept på mediciner mot hopplöshet i klassen. Vem som helst kan ta hjälp av medicinerna när känslorna av hopplöshet blir överväldigande.


Årskurserna 7–9 och andra stadiet

Paruppgift: Vad är fred?

Det finns mycket att fundera på i uppgiften. Om du tycker att det är ändamålsenligt att dela in uppgiften kan ni fördela frågorna mellan olika små grupper. Det är bra att reservera minst 20 minuter för diskussion i slutet, så att alla kan dela sina tankar om olika perspektiv på fred. Om du vill ta närmare del av olika perspektiv på fred är Positive Peace Matrix av professor Hilary Cremin och Roy Leighton ett utmärkt material för detta (se bild 6). (https://www.cambridgeinternational.org/Images/665479-positive-peace-in-schools-hilary-cremin.pdf

Paruppgift: Konflikter i världen

I denna uppgift får eleverna upp ögonen för olika kriser i världen och varför vissa lämnas utanför diskussionen i vårt samhälle. Det är enklast att göra en jämförelse mellan kartorna på de två olika webbplatserna om paren/grupperna har tillgång till två datorer eller mobila enheter. Kanske finns det elever som är språkkunniga i gruppen som kan söka efter motsvarande webbplatser på olika språk. Finns det sådana och vilken bild av kriserna ger de?

Individuell uppgift: Vad betyder fred för dig?

I denna uppgift får eleverna fundera på fred och vad fred innebär för dem själva. Dessutom får de öva på att lyssna aktivt, söka information och dela sina tankar och åsikter med andra. Citat från kända personer som har arbetat för fred får eleverna att diskutera och lära sig mer om händelser i världshistorien. Välj olika delar av uppgiften beroende på hur mycket tid ni har.

Länkar för mer information: