Forskningsresa om hållbar utveckling i spelform

Finlands utvecklingssamarbete har gett miljontals människor möjlighet till en bättre livskvalitet. Men hur ser Finlands utvecklingssamarbete ut? Och hur relaterar det till hållbar utveckling och målen för Agenda2030? Forskningsresa om hållbar utveckling är en interaktiv inlärningshelhet där gymnasieelever bekantar sig med Finlands arbete för att främja hållbar utveckling globalt.

Spelet fungerar på spelplattformen Seppo. Eleverna spelar på sina egna surfplattor, mobiltelefoner eller datorer, och läraren agerar spelledare. Utrikesministeriets mobila spel är kostnadsfria för skolor, lärare och andra grupper för unga. Spelare och spelledare behöver inte ha en förinstallerad Seppo-licens.

Längd: ca. 15 minuter
Målgrupp: gymnasieelever
Tema: Utvecklingssamarbete, hållbar utveckling

Spelet kommer snart också att finnas tillgängligt på svenska.

Gå till spelet

Aktiveringskod: Kestavakehitys


Ge dig ut på forskningsresa och lär dig mer om utvecklingssamarbete och hållbara utvecklingsmål

Spelets mål är att öka gymnasieelevers kunskap och förståelse för hur Finland konkret främjar hållbara utvecklingsmål genom utvecklingssamarbete. Spelet illustrerar utmaningarna i utvecklingsländer genom exempel, och beskriver Finlands arbete för att uppnå hållbara utvecklingsmål.

I spelet behandlas exempelvis:

  • Mänskliga rättigheter
  • Sexualundervisning
  • Klimatförändring och dess konsekvenser
  • Naturresurser
  • Humanitär hjälp
  • Fred

För vilka läroämnen passar spelet?

Spelet är en del av den globala fostran. Det kan användas som underlag till exempel i Geografi 1 och Samhällslära 3. Du kan också använda spelet i samband med andra lektioner!

Spelet fungerar som introduktion till lektionens ämne. Klassen kan sedan fördjupa sig i något av spelets teman, till exempel genom diskussion i smågrupper.

Forskningsresa om hållbar utveckling i ett nötskal:

Lärandemål: Öka gymnasieelevers medvetenhet om och förståelse för hur Finlands utvecklingssamarbete konkret befrämjar hållbara utvecklingsmål.. 

Använd på dessa lektioner: Geografi 1 och Samhällslära 3

Spelets längd: 15 minuter

Nödvändig utrustning: Spelenhet för varje spelare eller spelpar. Enheten kan vara en telefon eller surfplatta.

Ensam eller i grupp: Ensam eller i par/diskussion i smågrupp

Lärarens roll: Inloggning i Seppo som ledare. Utdelning av PIN-kod åt eleverna.