Ei sotaa, vaan rauhaa: Tehtävien lisätiedot opettajalle

Miten keskustella sodista ja kriiseistä? – Lisätietoja opettajille

Rauhattomuus maailmassa lisääntyy, ja Ukrainan sodan myötä sota on tullut myös Suomessa lähemmäksi kuin pitkään aikaan. Lasten ja nuorten kanssa kriiseistä ja sodista keskusteleminen on herkkä asia. Keskusteluissa on tärkeää korostaa, että kriisejä tai konflikteja voidaan ratkaista myös kunnioittavasti ja dialogisesti; viisas konfliktien ratkaisu rakentaa muutosta parempaan jännitteiden lisääntymisen sijaan. Kriiseistä puhumisen välttely saattaa tehdä aiheesta entistä pelottavamman. Oma opettaja on usein lapselle se tuttu ja turvallinen aikuinen, jonka kanssa vaikeatkin asiat uskalletaan ottaa puheeksi. Tämän materiaalin tavoitteena on antaa ideoita ja ohjeita siihen, kuinka kriisejä ja sotia voidaan oppijoiden kanssa käsitellä, sekä kuinka sinä kasvattajana voit valmistautua haastavista aiheista keskustelemiseen ryhmässäsi.


Alakoulu, yläkoulu ja toinen aste

Yksilötehtävä: Mitä tunteita uutiset sodista herättävät sinussa?

Tämä tehtävä löytyy iänmukaistettuna sekä pienimmille oppilaille, että opiskelijoille. Tunteiden tunnistaminen ei ole helppo tehtävä, mutta senpä vuoksi tunteiden tunnistamista ja niistä puhumista harjoitellaan. Vaikka tehtävä on yksilötehtävä, arvioi, onko luokkasi valmis jakamaan ajatuksia tunteistaan jollain tapaa. Jos ei koko ryhmän kanssa, niin vaikkapa pareittain tai pienissä ryhmissä. Listassa on sekä negatiivisia, että positiivisia tunteita. Alimmalle riville oppilaat voivat kirjoittaa lisää tunteita.

Tunnelistoja löydät avuksi täältä:

Yksilötehtävä: Rauhan kuvat

Keskustelkaa ensiksi erilaisista näkökulmista rauhaan. Pohtikaa hyvin konkreettisia esimerkkejä tehtävässä oleviin rauhan näkökulmiin. Päätä tekniikka ja materiaalit oppilaiden taideteoksiin. Taide on tapa hyvä tapa vaikuttaa, tuoda iloa, hyvää mieltä tai ajattelun aihetta muillekin. Ehkäpä näyttelynne luokassa tai koulun käyttävällä tuo rauhaa ja iloa myös ohikulkijoille. 

Yksilötehtävä: Toivoa tuovat asiat

Tämän tehtävän voi soveltaa kaikenikäisille. Jos oppilaat eivät osaa vielä lukea, voitte piirtää toivoa ja iloa tuovia asioita. Halutessanne voitte tehdä myös luokkaan yhteisen toivottomuuden vastalääkkeiden reseptin. Näihin vastalääkkeisiin voi kukin palata toivottomuuden tunteiden vallatessa mieltä. 


Yläkoulu ja toinen aste

Paritehtävä: Mitä on rauha?

Tehtävässä on paljon pohdittavaa. Jos koet, että tehtävää on tarkoituksenmukaista palastella, voitte jakaa kysymykset eri pienryhmille. Loppukeskustelulle on hyvä varata aikaa vähintään 20 minuuttia, jotta kaikki pääsevät jakamaan ajatuksiaan rauhan eri näkökulmista. Jos haluat tutustua syvemmin rauhan näkökulmiin, professori Hilary Creminin ja Roy Leightonin “Positive Peace Matrix” on tähän mainio materiaali (kts. dia 6, https://www.cambridgeinternational.org/Images/665479-positive-peace-in-schools-hilary-cremin.pdf).

Paritehtävä: Konfliktit maailmassa

Tässä tehtävässä herätellään huomioimaan erilaisia kriisejä maailmassa ja sitä, miksi osa jää yhteiskunnassamme keskustelun ulkopuolelle. Karttojen vertailu kahdelta eri sivustolta onnistuu parhaiten, jos pareilla/ryhmillä on kaksi laitetta käytettävissään. Ehkäpä ryhmässä on kielentaitajia, jotka voivat hakea vastaavia sivustoja eri kielillä. Löytyykö sellaisia ja millaista kuvaa kriiseistä ne piirtävät?

Yksilötehtävä: Mitä rauha merkitsee sinulle?

Tässä tehtävässä pohditaan rauhaa ja mitä se itselle merkitsee, harjoitellaan aktiivista kuuntelua, tiedon etsintää sekä omien ajatusten ja mielipiteiden jakamista. Rauhan merkkihenkilöt tuovat myös maailman historian tapahtumat keskusteluun ja oppimisen aiheiksi. Valitkaa eri osioita tehtävästä myös sen mukaan, kuinka paljon aikaa on käytettävissä.

Lisätietolinkkejä: