Kestävän kehityksen tutkimusmatka -peli

Suomen kehitysyhteistyön avulla miljoonilla ihmisillä on mahdollisuus parempaan elämään. Mutta millaista on Suomen kehitysyhteistyö? Ja miten se liittyy kestävään kehitykseen ja Agenda2030 tavoitteisiin? Kestävän kehityksen tutkimusmatka -peli on interaktiivinen oppimisen kokonaisuus, jonka avulla toisen asteen opiskelijat tutustuvat Suomen kestävän kehitykseen eteen tekemään työhön globaalisti.

Peli toimii Seppo-alustalla. Oppilaat pelaavat peliä omilla tableteilla, mobiililaitteillaan tai tietokoneilla. Peliohjaajana toimii opettaja. Ulkoministeriön mobiilipelit ovat kouluille, opettajille ja muille nuorten ryhmille maksuttomia, eikä pelaajalla tai pelin ohjaajalla tarvitse olla valmiiksi Seppo-lisenssiä. 

Kesto: noin 15 minuuttia
Kohderyhmä: toisen asteen opiskelijat
Teema: Kehitysyhteistyö, kestävä kehitys
Kielet: suomi, ruotsi ja englanti

Siirry peliin tästä

Pelin aktivointikoodi: Kestavakehitys


Lähde tutkimusmatkalle oppimaan kehitysyhteistyöstä ja kestävän kehityksen tavoitteista

Pelin tavoitteena on lisätä toisen asteen opiskelijoiden tietoa ja ymmärrystä siitä, miten Suomen kehitysyhteistyö konkreettisesti edistää kestävän kehityksen tavoitteita. Peli kertoo esimerkkien avulla kehityksen haasteista kehittyvissä maissa ja Suomen työstä kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi. 

Pelissä käsitellään esimerkiksi: 

  • ihmisoikeuksia
  • seksuaalikasvatusta
  • ilmastonmuutosta ja sen vaikutuksia
  • luonnonvaroja
  • humanitaarista apua
  • rauhaa

Mihin oppitunteihin peli sopii?

Peli on osa globaalikasvatusta. Sitä voi hyödyntää alustuksena esimerkiksi lukion Maantieto 1 ja Yhteiskuntaoppi 3 -kursseilla sekä ammatillisessa koulutuksessa osana Kestävän kehityksen edistäminen –tutkinnonosaa . Voit käyttää peliä myös muiden oppituntien yhteydessä! 

Peli toimii alustuksena tunnin aiheeseen. Pelaamisen jälkeen luokassa voi syventyä johonkin tiettyyn pelin aihepiiriin esimerkiksi pienryhmäkeskustelujen muodossa. 


Näin otat pelin käyttöön:

  • 1. Mene Seppo-kauppaan https://play.seppo.io/shop/games
  • 2. Valitse kohta ”Lataa sponsoroitu peli”.
  • 3. Syötä kenttään aktivointikoodi ”Kestavakehitys”.
  • 4. Valitse haluamasi kieliversio ja toimi alustan ohjeiden mukaan.

Kun olet ladannut pelin Seppo-kaupasta, sinulle muodostuu oma Seppo-salasana, joka lähetetään sähköpostiisi. Sen avulla voit kirjautua käyttämään peliä Seppossa myöhemminkin, eikä peliä tarvitse ladata uudelleen.

Pelit toimivat verkkoselaimella, sekä tabletilla että älypuhelimessa. Selaimeksi sopii esimerkiksi Chrome, Firefox tai Safari. Opettaja voi käyttää ohjaajan näkymää joko tietokoneella tai tabletilla. Oppilaiden vastaukset löytyvät pelin jälkeen arkistosta.

Kestävän kehityksen tutkimusmatka -peli pähkinänkuoressa:

Oppimistavoitteet: Lisätä toisen asteen opiskelijoiden tietoutta ja ymmärrystä siitä, miten Suomen kehitysyhteistyö konkreettisesti edistää kestävän kehityksen tavoitteita. 

Käytä esim. näillä tunneilla: Lukion Maantieto 1 ja Yhteiskuntaoppi 3, ammatillisen koulutuksen Kestävän kehityksen edistäminen –tutkinnonosa

Pelin kesto: 10 minuuttia

Tarvittavat laitteet: Pelilaite jokaiselle pelaajalle tai parille. Pelilaite voi olla puhelin tai tabletti.

Yksin vai ryhmässä: Yksin tai parin kanssa/pienessä ryhmässä keskustellen

Opettajan rooli: Kirjautuminen Seppoon ohjaajana. Pelin PIN-koodin jakaminen oppilaille.

Kielet: suomi, ruotsi ja englanti